Brak podpisu pod oświadczeniem, błędny numer rachunku, wpisywanie zamiast wynagrodzenia stawki godzinowej – m.in. takie błędy popełniają przedsiębiorcy, którzy wnioskują o pomoc w ramach tzw. tarczy antykryzysowej.
ZUS apeluje, aby przed wysłaniem dokumentów dokładnie sprawdzić zawarte tam informacje.
Najczęściej popełnianym błędem jest niepodpisanie dokumentu. Brak podpisu powoduje wszczęcie postępowania wyjaśniającego w celu uzupełnienia podpisu.
To wydłuża czas realizacji wniosku. Efekt jest taki, że przedsiębiorca dłużej musi czekać na przykład na wypłatę postojowego.
– wskazuje Monika Kiełczyńska, regionalna rzeczniczka ZUS w woj. łódzkim
Zdarzają się też inne błędy. To np. podpisywanie się imieniem i nazwiskiem z wzorów ZUS. Na stronie internetowej ZUS udostępnił wzór poprawnie wypełnionego wniosku, który jest podpisany imieniem i nazwiskiem – Jan Kowalski. Niestety niektóre osoby przepisują wzór powielając ten podpis, zamiast użyć własnych danych.
Nie tylko podpis stanowi problem. Przedsiębiorcy często dopisują niepotrzebne informacje we wnioskach w różnych miejscach. Zdarzają się również przypadki, że zamiast wynagrodzenia miesięcznego wpisywana jest stawka godzinowa lub błędny numer rachunku bankowego. Wiele wniosków wpływało też na różne e-maile placówek ZUS, co jest błędem. Takie osoby muszą ponownie złożyć podpisany wniosek.
Wnioski do ZUS można składać elektronicznie, ale za pomocą (za pomocą PUE) lub składać w formie papierowej wysyłając je pocztą lub wrzucając do skrzynek w placówkach ZUS. Wszelkie informacje na temat tego: kto może skorzystać z ulg, gdzie składać wnioski i jak je wypełnić, można znaleźć na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Monika Kiełczyńska
Regionalny rzecznik prasowy ZUS
woj. łódzkiego