Kultura | Edukacja | Kronika 112 Sport i rekreacja | Inwestycje
60-lecie zespołu Czerwone Gitary - koncert w Wieluniu 6.10.2025

Społeczność

Reklama

Reklama

Jesteś zainteresowany zareklamowaniem się w naszym serwisie?
Sprawdź dostępne możliwości współpracy!

Oferta reklamowa

Kontakt

Masz ciekawy temat? A może jakieś pytania?

Kontakt

Wieluń i Wieruszów czekają na pociągi do Wrocławia

9 sierpnia 2025 | Komunikaty

Przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym Paulina Matysiak interweniuje ws. połączeń Wielunia i Wieruszowa z Wrocławiem.

Posłanka Paulina Matysiak z Partii Razem wygłosiła w Sejmie oświadczenie w sprawie uruchomienia pasażerskich połączeń kolejowych między Wieluniem i Wieruszowem a Wrocławiem. W ostrych słowach skrytykowała brak współpracy między instytucjami odpowiedzialnymi za rewitalizację linii oraz przedstawiła szereg działań podejmowanych w tej sprawie.

Linia będzie gotowa, ale bez prądu

Mieszkańcy Wielunia, Wieruszowa i okolicznych miejscowości od lat czekają na pociąg, który połączy ich z Wrocławiem. A to dzięki rewitalizowanej linii kolejowej nr 181

– mówiła z mównicy sejmowej posłanka Matysiak

Chodzi o modernizowaną linię kolejową nr 181, która przebiega m.in. przez Kępno, Wieruszów i Wieluń. Inwestycja ta ma zakończyć się w 2026 roku, jednak według najnowszych informacji pociągi elektryczne nie ruszą nią wcześniej niż w 2029 roku.

Bo zabrakło zasilania do podstacji. Tauron i Energa nie są gotowe, a PKP PLK rozkłada ręce. Spółki się nie dogadały. To absurd. Infrastruktura za setki milionów ma czekać bezużytecznie aż 3 lata?

– komentuje posłanka Matysiak

Interwencja u ministra i marszałka

W związku z tą sytuacją posłanka skierowała oficjalne zapytanie do ministra infrastruktury, w którym pyta o stan przygotowań do zasilenia trakcji elektrycznej, możliwości przyspieszenia prac oraz ewentualne tymczasowe rozwiązania, takie jak uruchomienie pociągów spalinowych do czasu dostarczenia prądu.

Równolegle Matysiak podjęła interwencję poselską u marszałka województwa dolnośląskiego. Jak wskazuje, planowane obecnie połączenia miałyby kończyć się na stacji w Wieruszowie, co jest sprzeczne z oczekiwaniami lokalnych samorządów, aby pociągi kończyły swój bieg na stacji Wieluń Dąbrowa.

Tymczasem lokalny samorząd i społecznicy mówią co innego – na naszej stacji układ torowy idealnie się do tego nadaje, jest dojazd komunikacją gminną, jest duży parking. Są chętni pasażerowie. Potrzebujemy tego pociągu! – przekonywała Matysiak w Sejmie

Wsparcie dla samorządów

Samorządowcy z Wielunia i Wieruszowa od miesięcy zabiegają o uruchomienie połączenia z Wrocławiem. W lutym 2025 roku Rada Miejska w Wieluniu przyjęła jednogłośnie stanowisko popierające ten kierunek rozwoju.

Z dużym uznaniem przyjęłam zarówno stanowisko Rady Miejskiej w Wieluniu, jak i konkretne działania podejmowane przez oba urzędy. Państwa starania doskonale wpisują się w potrzebę zrównoważonego rozwoju transportu i są wyrazem troski o mieszkańców

– podkreśliła Matysiak w piśmie skierowanym do burmistrzów i przewodniczących rad miejskich obu miast

Pociąg do przyszłości

Posłanka wskazuje, że uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego między Wieluniem i Wieruszowem a Wrocławiem to nie tylko kwestia wygody, ale przede wszystkim impuls rozwojowy dla całego regionu.

Warto pomyśleć o tych, którzy codziennie chcą dojeżdżać do pracy, do szkoły, do lekarza. O młodzieży z Wieruszowa i Wielunia marzącej o studiach we Wrocławiu. To ogromna szansa rozwojowa dla tego regionu.

Samorządowcy oraz mieszkańcy mają moje pełne wsparcie – pociąg do Wrocławia musi się tam pojawić! Im szybciej, tym lepiej!

– mówiła w Sejmie posłanka Matysiak

Całość wystąpienia można obejrzeć na kanale YouTube posłanki:

fot. główne: archiwum KW
źródło: Biuro Poselskie Pauliny Matysiak
fot. z Sejmu: A. Zieliński/Kancelaria Sejmu

Reklama Salon optyczny Jacek w Wieluniu
Copyright © 2017-2025 Kocham Wieluń