Kultura | Edukacja | Kronika 112 Sport i rekreacja | Inwestycje

Reklama

Jesteś zainteresowany zareklamowaniem się w naszym serwisie?
Sprawdź dostępne możliwości współpracy!

Oferta reklamowa

Kontakt

Masz ciekawy temat? A może jakieś pytania?

Kontakt

Zdrowie: jedz kiszonki, by wzmocnić odporność przed zimą

10 października 2022 | Komunikaty

Odporność chroni nas przed chorobami, o które łatwo w chłodniejszych porach roku. Jej skoncentrowanym źródłem są kiszonki. Można je robić i z owoców, i z warzyw.

Kiszonki warto wprowadzić do codziennej diety, ponieważ zawierają dużo antyoksydantów (przeciwutleniaczy) i probiotyków. To właśnie te substancje odpowiadają za odporność organizmu.

  • Antyoksydanty minimalizują szkody spowodowane w organizmie przez wolne rodniki. Wolne rodniki powstają m.in. przez stres, picie alkoholu, palenie papierosów, brak ruchu, i zwiększają ryzyko powstawania chorób.
  • Probiotyki pobudzają do działania naturalne mechanizmy odpornościowe organizmu.

Co zyskasz, jedząc kiszonki

    • zwiększysz zawartość witamin C i E w organizmie
    • zaspokoisz głód przy spożyciu małej liczby kalorii
    • zwiększysz zawartość probiotyków w organizmie
    • zapobiegniesz zaparciom
    • wzmocnisz system odpornościowy
    • poprawisz działanie układu pokarmowego
    • zapobiegniesz infekcjom wywołanym przez drobnoustroje, takie jak: pasożyty, wirusy i grzyby
    • zwiększysz przyswajalność składników pokarmowych zawartych w owocach i warzywach
    • uregulujesz poziom cholesterolu, co zmniejszy ryzyko chorób cywilizacyjnych (kiszonki zmniejszają zły cholesterol i podnoszą dobry).

Co możesz kisić

  • warzywa kapustne, np. kapustę (pekińską, czerwoną, białą, włoską)
  • warzywa korzeniowe, np. buraki, marchew
  • warzywa cebulowe, np. cebulę, por
  • warzywa owocowe, np. cukinię, pomidorki koktajlowe, paprykę
  • warzywa strączkowe, np. soję
  • owoce, np. cytryny, jabłka, śliwki, gruszki.

Kiedy możesz kisić

Dobrą porą na kiszenie jest jesień, ponieważ wtedy masz duży wybór świeżych owoców i warzyw. Ale kisić możesz nie tylko jesienią. Oprócz ogórków, wszystkie inne warzywa możesz kisić przez całą zimę.

Jak możesz kisić

  • Przygotuj odpowiednie naczynie, które można szczelnie zamknąć, np. słoik z zakrętką. Nie używaj do kiszenia plastikowych butelek. Wyparz naczynie – razem z przykryciem.
  • Przygotuj solankę – zalewę do zalania kiszonych produktów, dzięki której cały proces będzie możliwy. Na 1 litr wody weź 1 łyżkę soli, najlepiej kamiennej i wymieszaj. Jeśli kisisz owoce, do zalewy możesz dodać trochę cukru. Odstaw zalewę.
  • Wybierz odpowiednie warzywa i owoce. Powinny być świeże, niepryskane i twarde, żeby nie rozpadły się podczas kiszenia (dotyczy to zwłaszcza owoców).
  • Większe warzywa i owoce pokrój. Warzywa (np. marchewki, buraki, cukinię) pokrój na słupki, tak by zmieściły się na wysokość do słoika. Kapustę poszatkuj.
  • Włóż produkty do naczynia. Ułóż je dość ciasno, słupki warzyw – pionowo. Kapustę ubij, żeby usunąć z niej powietrze.
  • Dodaj przyprawy w zależności od swoich upodobań: koper, chrzan, czosnek, ziele angielskie, pieprz, liść laurowy, liść wiśni, liść porzeczki, goździki (zwłaszcza do owoców), chili (np. do marchewki).
  • Zalej naczynie zimną zalewą, tak aby w całości przykryła produkty. Do kiszenia warzyw możesz dodać trochę wody z kiszenia innych produktów. Dzięki temu szybciej nastąpi proces fermentacji i zapobiegniesz psuciu się warzyw w wodzie.
  • Zamknij szczelnie naczynie. Na początku możesz je trzymać w temperaturze ok. 20°C. Pierwszą wskazówką, że kiszonki są gotowe, będzie mętniejąca woda w naczyniu. Proces kiszenia trwa od kilku do 8 dni.
  • Po zakiszeniu przechowuj kiszonki w chłodnym miejscu, by zatrzymać proces fermentacji. Dzięki temu będą ciągle chrupiące i twarde.

Jak możesz wykorzystywać kiszonki na co dzień

Jedz kiszonki każdego dnia. Rób z nich:

  • surówki (miks kiszona marchewka z kapustą, dodatkiem czosnku, cebulą)
  • sałatki (miks sałat, pomidorki koktajlowe, cebula, czosnek, marchewka, olej lniany)
  • na ciepło/zimno przetarte (buraki, marchew, jabłka)
  • dodatek do obiadu (tarte surówki, miks sałat)
  • risotto z kiszonkami (ryż z burakami i cebulą, dodatkiem czosnku)
  • kasza/ryż z kiszonkami na słodko/wytrawnie (kasza z cukinią, pomidorem, porem, kasza z owocami – truskawkami/jabłkami, ryż na mleku/napoju roślinnym z jabłkami i orzechami)
  • paprykarz z kiszonej papryki
  • pasty do kanapek
  • dodatek do jajek gotowanych, omletów, jajecznicy.

źródło: gov.pl

Copyright © 2017-2022 Kocham Wieluń