Zdarzają się próby sprzedaży bonu. Niektóre osoby proponują też odpłatne zakładanie profilu na PUE lub aktywację bonu, podczas kiedy wszystko to możemy mieć za darmo z pomocą pracowników ZUS.
Dlatego ZUS ostrzega: uwaga na oszustów! Bon turystyczny nie podlega wymianie na gotówkę ani inne środki płatnicze – przypomina Polska Organizacja Turystyczna oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
W internecie pojawiły się oferty oszustów, którzy próbują sprzedać bon turystyczny. Tymczasem, bon turystyczny nie podlega wymianie na gotówkę ani inne środki płatnicze. Skorzystać z niego mogą tylko osoby uprawnione.
– przypomina regionalny rzecznik prasowy ZUS woj. łódzkiego Monika Kiełczyńska
W ustawie o bonie turystycznym wskazano, że za pomocą bonu dokonuje się płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane przez przedsiębiorcę turystycznego lub organizację pożytku publicznego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Za pomocą bonu osoba uprawniona może dokonywać płatności za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane na rzecz dziecka, na które tej osobie przyznano dodatek lub świadczenie wychowawcze (Rodzina „500 plus”). Ponadto zgodnie z art. 5 ustawy bon nie podlega wymianie na gotówkę, inne prawne środki płatnicze oraz inne środki wymiany.
W internecie pojawiły się również oferty płatnych usług dotyczących pomocy przy założeniu PUE ZUS i aktywacji Polskiego Bonu Turystycznego. ZUS prosi o rozwagę w podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z takich usług.
Założyć konto na PUE można samemu, a jeśli mamy z tym problem, możemy to zrobić bezpłatnie w każdej placówce ZUS z pomocą pracownika. Sama aktywacja bonu jest bardzo prosta, opiera się na wpisaniu numeru telefonu komórkowego i e-maila.
Jeżeli jednak ktoś potrzebuje pomocy przy aktywacji Polskiego Bonu Turystycznego, powinien kontaktować się z całodobową infolinią pod nr tel. 22 11 22 111 lub e-mail: bon@zus.pl .
– mówi rzecznik Monika Kiełczyńska
ZUS przypomina też, że nie należy osobom trzecim udostępniać swojego loginu i hasła do PUE ZUS. Trzeba pamiętać, że na PUE ZUS klienci ZUS mają dostęp do swoich różnych danych – np. do danych na temat zgłoszenia do ubezpieczeń, o zwolnieniach lekarskich, o pobranych zasiłkach. Nikt poza klientem (lub upoważnioną przez niego osobą) nie powinien mieć dostępu do tych danych.
Realizacja bonu odbywa się przez PUE ZUS. Od 1 sierpnia bon na platformie PUE ZUS mogą aktywować rodzice dzieci do 18. roku życia. Aby skorzystać z bonu turystycznego nie trzeba składać wniosku. Bon jest dostępny na PUE ZUS w zakładce [Ogólny], w menu bocznym jest zakładka [Polski Bon Turystyczny]>[Mój bon].
Przed aktywacją bonu warto sprawdzić, która osoba w rodzinie jest uprawniona do pobierania świadczenia wychowawczego 500+ (tzn. która osoba składała wniosek o 500+). Na PUE ZUS zakładka [Polski Bon Turystyczny] jest widoczna u tej właśnie osoby. Przy aktywacji trzeba podać swoje dane kontaktowe – adres e-mail i nr telefonu komórkowego.
Po aktywacji bonu, na adres e-mail przekazany zostanie kod obsługi płatności, przy użyciu którego będzie można płacić pomiotom turystycznym. Każda płatność będzie potwierdzona jednorazowym kodem autoryzacyjnym wysłanym SMS-em, na numer telefonu, który został podany podczas aktywacji.
Monika Kiełczyńska,
regionalny rzecznik prasowy ZUS woj. łódzkiego