W sobotni wieczór, 26 września, w Wieluńskim Domu Kultury odbył się koncert z cyklu „Alerta, alerta!”.
Koncerty „Alerta, alerta!” ze swoją symboliczną wymową, sprzeciwem wobec faszyzmu i wojny z założenia mają odbywać się w sierpniu, tuż przed znamiennym 1 września czyli kolejną rocznicą napaści hitlerowskich Niemiec na bezbronny Wieluń.
Tegoroczny sierpniowy koncert jednak nie odbył się w sierpniu jak planowano gdyż powiat wieluński znajdował się w czerwonej strefie z powodu dużej ilości zakażeń koronawirusem. Organizator koncertu jednak nie odpuścił i poczekał aż nie będziemy mieć obostrzeń.
Alerta, Alerta Antifasista, No Pasaran to zawołanie antyfaszystowskie, oznacza siłę i wspólne postawienie się faszyzmowi. Coś w rodzaju „alarm, alarm antyfaszystowski! nie przejdą!”. „No pasaran” to słynne zawołanie z wojny domowej w Hiszpanii, skierowane w kierunku faszystów frankistowskich, że „nie przejdą”.
Nawiązuję do wojny domowej w Hiszpanii, gdyż świat przyzwolił na to by tam to samo dowództwo myśliwców bombardujących sztukasów od nazistów hitlerowskich mogło poćwiczyć bombardując Guernice, by później zrobić to samo z Wieluniem. Hitler wspierał tam faszystów a świat przyzwalał stąd mówimy też Alerta, Alerta by przestrzegać przed faszystowskim nazizmem i totalitarnymi ideami.
Dlatego cała inicjatywa ma dużą wymowę kiedy odbywa się przed 1 września bo trzeba przestrzegać przed złymi zjawiskami społecznymi zanim dojdzie do takiego 1-go września. Chociaż przestrzegać i przypominać trzeba cały czas.
– mówił pomysłodawca, główny inicjator i współorganizator corocznych koncertów „Alerta, Alerta!” Piotr Walaszczyk
Podczas sobotniego koncertu w sali widowiskowej Wieluńskiego Domu Kultury zaprezentował się wieluńskiej publiczności zespół Masala SoundSystem, który ze swoimi tekstami idealnie się wpisał w wymowę wydarzenia.
Masala SoundSystem to grający muzykę fuzyjną, określaną przez siebie jako elektro-etno-punk-hip-hoppolski, kolektyw muzyczny, który powstał w Warszawie latem 2002. Masala to brzmienia tradycyjnych instrumentów tj. sarangi, saz, suka, lira korbowa, drumla, darbuka, bendir, ney, mey i technik wokalnych ze śpiewem gardłowym z Azji, Bliskiego Wschodu i Europy Wschodniej.
Wszystko to Masala kreatywnie wplata w dynamiczne pętle bębnów, głęboki bas i społecznie świadomą, współczesną miejską poezję przeciw rasizmowi wychodząc z założenia, że trzeba uświadamiać ludzi, a muzyka jest doskonałym nośnikiem wiedzy.