Na jednej z ostatnich sesji Rady Miejskiej z ciekawą propozycją dla miasta wyszedł w imieniu Stowarzyszenia Zielone Płuca Wielunia Krzysztof Gagatek.
Podpierając się świetnym rozwiązaniem, aplikacją do naprawiania miasta NaprawmyTo.pl oraz skutecznością jej działania w innych miastach złożył propozycję aby również mieszkańcy Wielunia mieli możliwość korzystania z tak prostego sposobu zgłaszania wszystkich usterek na terenie Wielunia.
To już drugi wniosek o zainstalowanie platformy do Urzędu Miejskiego w Wieluniu, wcześniejszy spotkał się z odmową, gdyż zdaniem urzędu nie ma potrzeby instalowania tej platformy bo mieszkańcy problemy mogą zgłaszać na piśmie, mailowo czy telefonicznie. Stąd obecność Krzysztofa Gagatka na sesji aby mieszkańcy Wielunia mogli w ogóle zapoznać się z jego propozycją. Na drugi wniosek odpowiedzi do dnia dzisiejszego nie otrzymał.
Mam wrażenie że UM liczy, że mało osób będzie korzystać i będzie przekonywać, że to nie ma sensu. Należałoby wypromować aplikację wśród mieszkańców. Bardzo mało osób wie, że jest coś takiego i co z tym można zrobić. Nawet zgłaszając problemy teraz, w wersji testowej, można te wnioski przenieś do docelowej aplikacji.
– informuje przedstawiciel Stowarzyszenia Zielone Płuca Wielunia Krzysztof Gagatek
Platforma ta to bardzo intuicyjne i transparentne narzędzie, dzięki któremu mieszkańcy mogą mieć większy wpływ na swoje otoczenie. Użytkownik serwisu może nie tylko w nim zgłaszać problemy, ale też jeśli ma jakiś pomysł, proponować inne sposoby ich rozwiązania.
NaprawmyTo.pl to duże ułatwienie dla wszystkich: mieszkaniec widząc problem, np. dziurę w chodniku czy jezdni, zgłasza go poprzez portal. Zgłoszenie to następnie trafia, bez zbędnej biurokracji, bezpośrednio do odpowiedniej komórki w urzędzie gminy, zgodnie z przypisaną kategorią problemu. Na dodatek dodane przez zalogowanego użytkownika pojawia się od razu na mapie.
Zgłaszanie problemów poprzez platformę nie wymaga fatygowania się do urzędu, usterki można zgłaszać całą dobę z komputera czy też z aplikacji mobilnej a pomijając całą biurokrację znacznie przyspiesza interwencję i zwiększa skuteczność napraw. Zgłaszający ma możliwość monitorowania postępów w sprawie a naprawianie najbliższej przestrzeni okazuje się zupełnie proste.
Z platformy NaprawmyTo.pl korzysta już wiele urzędów, m.in. w Katowicach, Lublinie, Mińsku Mazowieckim, Łazach, Białogardzie i Świdniku co daje im możliwość zdecydowanie szybszej reakcji. Krzysztof Gagatek na sesji przedstawił opinie o platformie kilku gmin użytkujących ją już od kilku lat.
Gmina Brzeg np. korzysta z serwisu NaprawmyTo.pl od 1 września 2017 r. miesięcznie płacąc za dostęp 430,50 zł brutt, czyli 5166 zł. brutto rocznie. W okresie od 1 września 2017 r. do dnia 29 kwietnia 2019 r. przez serwis NaprawmyTo.pl wpłynęło łącznie 307 zgłoszeń, w tym od września do końca 2017 r. aż 119, w 2018 r. 158 a w 2019 r. do prawie końca kwietnia 30 zgłoszeń.
Burmistrz Gminy Brzeg Jerzy Wrębiak uznaje korzystanie z serwisu jako zasadne, ponieważ wpływa na szybszy obieg informacji a zgłoszone interwencje wpływają bezpośrednio do merytorycznych biur (pismo od Burmistrza Brzegu można zobaczyć w naszej galerii).
W Gminie Dąbrowa platforma NaprawmyTo.pl natomiast działa już od października 2013 roku. do 19 kwietnia 2019 r. wpłynęło poprzez serwis w sumie 9636 alertów, w 2013 r. – 973, w 2014 r. – 2424, w 2015 r. – 1836, w 2016 r. – 1285, w 2017 r. – 1158, w 2018 r. – 1545 i w 2019 r. – 415 (dane z Gminy Dąbrowa Górnicza również znajdują się w naszej galerii).
Jak widać z danych niezależnie od wielkości gminy zainteresowanie mieszkańców ulepszaniem otoczenia poprzez serwis NaprawmyTo.pl jest bardzo duże gdyż mieszkaniec zyskuje szybkie załatwienie sprawy a samorząd wie z jakimi problemami borykają się mieszkańcy i może wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom.
Co można zgłaszać w serwisie NaprawmyTo.pl? Kategorie są różne do wyboru, można dodawać własne, np. w Gminie Brzeg:
Infrastruktura:
1. uszkodzona ławka,
2. niedrożna studzienka,
3. zniszczony przystanek,
4. pełne pojemniki na odpady,
5. dziura w drodze,
6. niedziałające oświetlenie,
7. uszkodzenie na placu zabaw,
8. akt wandalizmu,
9. uszkodzony kosz,
Bezpieczeństwo:
1. przewrócone drzewa,
2. dziura w drodze,
3. brak oświetlenia,
4. zablokowana droga pożarowa,
5. nieprawidłowe parkowanie,
6, nieczytelny znak,
7. uszkodzona studzienka,
8. niebezpieczne konary w parku,
9. niebezpieczne przejścia dla pieszych,
Budynki:
1. śmieci,
2. odpadający tynk,
3. zalegający śnieg,
4. graffiti – mowa nienawiści,
Przyroda:
1. martwe zwierzę,
2. ranne zwierzę,
3. dewastacja lub kradzież roślinności w parku,
4. gruz,
5. połamane gałęzie,
6. odpady wielkogabarytowe
Inne:
1. inne,
2. graffiti,
3. dzikie wysypisko.
Kategorie platformy można dopasować do potrzeb danej gminy. Ważne jest aby mieszkańcy Wielunia zaznajomili się z platformą, poznali jej możliwości i zgłaszali zauważone problemy, które mogą zostać przeniesione do aplikacji docelowej.
Koszt korzystania z platformy dla Gminy Wieluń to około 5 tys. zł. rocznie. Uruchomioną, przez Krzysztofa Gagatka, wersję testową platformy dla Wielunia można wypróbować tutaj.