Podróż do rodziny, spotkania z bliskimi lub wyjazd na narty – to plany wielu z nas na najbliższe dni.
Co zrobić, gdy niespodziewanie pojawi się infekcja lub nagle będziemy potrzebować pomocy medycznej? O szczegółach przeczytasz w naszym poradniku.
Nie lekceważmy nawet pierwszych objawów infekcji. Często symptomy grypy, przeziębienia czy COVID-19 są podobne. Jeśli czujesz się źle i podejrzewasz zakażenie koronawirusem – wykonaj bezpłatny test finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
WAŻNE!
Jeśli masz objawy jakiejkolwiek infekcji, chroń innych – zrezygnuj ze spotkań z bliskimi i podróży, zostań w domu.
Jak zapisać się na bezpłatny test na koronawirusa? Jest na to kilka sposobów.
- Formularz internetowy:
Aby otrzymać zlecenie online, wypełnij formularz kwalifikacyjny, dostępny na stronie:
Zapisz się na test na koronawirusa – Koronawirus: informacje i zalecenia – Portal Gov.pl (www.gov.pl)
Jeśli na test w kierunku SARS-CoV-2 chcesz zapisać swoje dziecko, również możesz to zrobić przez formularz internetowy. Wygodnie, bez wychodzenia z domu. - Rozmowa z konsultantem Domowej Opieki Medycznej:
Jeśli nie korzystasz z internetu, połącz się telefonicznie z konsultantem Domowej Opieki Medycznej (DOM). Wybierz numer infolinii DOM: 22 735 39 40. Konsultant może wystawić Ci zlecenie na pobranie wymazu w kierunku koronawirusa. - Zlecenie od lekarza:
Zlecenie na test może wystawić również lekarz, który przyjmuje pacjentów w placówkach Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub lekarz dyżurujący na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu (TPK)
WAŻNE!
Po wystawieniu zlecenia na test otrzymasz SMS z systemu eKolejka. W wiadomości znajdziesz propozycję miejsca i godziny pobrania wymazu. Możesz zaakceptować lub odrzucić zaproponowany termin i lokalizację. W drugim przypadku koniecznie kliknij link, który jest podany w wiadomości z systemu eKolejka. Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony do strony internetowej, gdzie możesz samodzielnie wskazać datę i miejsce pobrania wymazu do testu na koronawirusa.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Podczas świąt oraz dni wolnych od pracy — w razie nagłej choroby — pomocy medycznej udzielają punkty Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NŚOZ). Placówki NŚOZ są otwarte od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 dnia następnego oraz w dni wolne od pracy przez całą dobę.
Listę punktów Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej znajdziesz tutaj:
Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP)
W nocy, w weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej, możesz skorzystać również z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu (TPK). TPK to odpowiednik Nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tyle że pomoc udzielana jest przez telefoniczny wywiad medyczny.
Wystarczy, że zadzwonisz pod bezpłatny numer 800 137 200 lub wypełnisz formularz online. Na infolinii dyżurują pielęgniarki i lekarze. W pierwszej kolejności, po wybraniu numeru, połączysz się z pielęgniarką. Jeśli będzie to konieczne, podczas tego samego połączenia, zostaniesz przekierowany do lekarza. Szerzej na ten temat pisaliśmy – tutaj.
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć
W razie zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć (IP) lub Szpitalne Oddziały Ratunkowe.
Aktualny wykaz Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych i izb przyjęć znajdziesz na stronie ŁOW NFZ i pod numerem 800 190 590:
WAŻNE!
Jeśli podejrzewasz, że Twój stan zdrowia może być wywołany koronawirusem lub miałeś kontakt z osobą zakażoną, zgłosić to personelowi SOR lub IP.
Ratownictwo medyczne (Pogotowie ratunkowe)
W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia można skorzystać z pomocy zespołu ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.
WAŻNE!
Jeśli podejrzewasz, że Twój stan zdrowia może być wywołany koronawirusem lub miałeś kontakt z osobą zakażoną, koniecznie poinformuj o tym dyspozytora, który przyjmuje zgłoszenie.
Boli ząb? Pomoże stomatologiczna pomoc doraźna
W razie nagłego bólu zęba zgłoś się do najbliższego punktu stomatologicznej pomocy doraźnej. Dyżury stomatologiczne w święta są całodobowe.
W Łódzkiem pomoc otrzymasz w 3 poradniach:
- Centrum Stomatologii Duodent w Piotrkowie Trybunalskim,
ul. Rwańska 5
telefon do rejestracji 604 727 554 - Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Poradnia ALEX-DENT w Łodzi,
ul. Okrzei 40,
telefon do rejestracji 42 640 77 10 - Niepubliczny Stomatologiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Super-Dent w Łodzi,
ul. Wodna 25/1BU,
telefon do rejestracji 42 673 35 98
Telefoniczna Informacja Pacjenta – bezpłatna infolinia NFZ
Przez cały świąteczny okres do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta (TIP).
Skontaktuj się z Telefoniczną Informacją Pacjenta
Pod numerem infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia 800 190 590 bezpłatnie i przez całą dobę można uzyskać wszystkie, niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą również, jak skontaktować się ze szpitalem czy punktem nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Numer infolinii TIP NFZ dla osób, które dzwonią z zagranicy: (+48) 22 125 66 00.
Zasada DDM wciąż aktualna
Zawsze lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego warto pamiętać o wciąż obowiązujących zasadach sanitarnych. Dezynfekuj dłonie, zachowuj przynajmniej 1,5-metrowy dystans od innych osób, a w zamkniętych przestrzeniach zasłaniaj nos i usta. W ten sposób minimalizujesz ryzyko zakażenia koronawirusem!
źródło: Anna Leder
Łódzki Oddz. Wojewódzki NFZ