W niedzielę 22 sierpnia w kościele pw. św. Barbary w Wieluniu zagościł jeden z jedenastu koncertów 22. Festiwalu „Kolory Polski”.
Wieluński koncert 22. Wędrownego Festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski” składał się z dwóch części. Część pierwsza poświęcona była muzyce sakralnej, część druga natomiast muzyce operowej.
Koncert zdominowały utwory wokalne, zgodnie z powiedzeniem, że w obszernych pomieszczeniach kościelnych pięknie brzmi głos ludzki. Utwory religijne z pierwszej części koncertu to głównie arie z wieloczęściowych dzieł liturgicznych, takich jak pasje, oratoria czy Stabat Mater.
W części operowej wybrzmiały arie, które często wykonywane są samodzielnie, niezależnie od dzieła, z którego pochodzą. Rozpoczął ją duet Stefana i Zbigniewa z opery S. Moniuszki „Straszny dwór” a zakończyła pieśń „Noc” Piotra Czajkowskiego.
Przed wieluńską publicznością wystąpili: Paulina Glinka – sopran, Maria Hubluk-Kaszuba – sopran, Dominika Stefańska – mezzosopran, Paweł Żak – tenor, Bartosz Szulc – bas oraz Tomasz Kaszuba – fortepian. W programie, w kościele pw. św. Barbary, można było wysłuchać:
W części sakralnej:
- A. Vivaldi – „Laudamus te” z „Glorii” RV 589,
- J.S. Bach – Aria „Mache dich, mein Herze, rein” z Pasji wg św. Mateusza BWV 244,
- G.B. Pergolesi – „Vidit suum”, „Eia Mater” ze Stabat Mater,
- J. Haydn – Aria „Mit Würd’ und Hoheit angetan” z oratorium „Stworzenie świata” Hob. XXI:2,
- G. Rossini – „Crucifixus”, „Qui tollis” z „Małej mszy uroczystej”,
- F. Mendelsohn – Aria „Jerusalem” z oratorium „Paulus” op. 36,
- J.-B. Faure – „Crucifix”,
- E. Membrée – „Panis angelicus”,
- C. Debussy – Recytatyw i aria Lii „L’année en vain chasse l’annee” z kantaty „Syn marnotrawny” L. 57,
- M. Sawa – „Lauda anima mea”.
W części operowej:
- S. Moniuszko – Duet Stefana i Zbigniewa z opery „Straszny dwór”,
- L. Delibes – „Duet kwiatów” z opery „Lakmé”,
- W.A. Mozart – Aria Don Ottavia „Il mio tesoro intanto” z opery „Don Giovanni” KV 527,
- G. Verdi – Aria Filipa „Ella giammai m’amo” z opery „Don Carlos”, bolero Eleny „Merce, dilette amiche” z opery „Nieszpory sycylijskie”,
- M. Glinka – „Ja pomniu czudnoje mgnowienie”,
- P. Czajkowski – Duet Lizy i Pauliny z opery „Dama pikowa”, „Serenada Don Juana” op. 38 nr 1, „Noc” op. 60 nr 9.
fot. Zofia Białas/kultura.wielun.pl